پلی کلینیک دکتر فروغ
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / موضوعات مطالب / انواع بریس Brace یا ارتز Orthosis

انواع بریس Brace یا ارتز Orthosis

ارتزها وسايل كمكي هستند كه به منظور برگرداندن توانايي‌هاي از دست رفته فرد مورد استفاده قرار مي‌گيرند و به عبارت ديگر ارتز به كليه وسايل كمكي اطلاق مي‌شود كه جهت جلوگيري و تصحيح بدشكلي‌ها يا نگهداري و ثابت كردن قسمت‌هاي مختلف بدن به موازات اندام، به كار مي‌روند.

آنچه در این مطلب میخوانید

برای تهیه ارتزها که ابزاری برای جلوگيري و تصحيح بدشكلي‌ در قسمت‌ هاي مختلف بدن هستند؛ می‌ توانید به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ، مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.

‌اهداف تجويز ارتزها:

انواع بریس

مصارف ارتزها:

موارد استفاده ارتزها به تجویز پزشک و نوع آسیب‌ دیدگی افراد بستگی دارد. با این وجود از مصارف این وسایل کمکی می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع ارتز:

ارتزها از مواد متنوعی مانند پلاستیک، فیبر کربن، فلز، پارچه، چرم و لاستیک ساخته می‌شوند. این وسایل دو نوع کلی دارند:

  1. ارتزهای از قبل آماده که در اندازه‌های مختلف و برای اندام‌های مختلف در داروخانه‌ها و مراکز فروش کالای پزشکی موجود بوده و با تجویز پزشک نوع مورد نظر بیمار در اختیارش قرار می‌گیرد. این ارتزها معمولا توسط باندهای ولکرو به اندام بیمار محکم و فیت می‌شوند.
  2. ارتزهایی که قالب اندام بیمار ساخته می‌شوند. این وسایل با تجویز پزشک و توسط ارتوتیست یا همکاران ارتوپدی فنی ساخته می‌شوند. این ارتزها را طوری ساخته می‌شوند که قالب اندام فرد بوده و اندام در آن احساس راحتی می‌کند. ساختن این ارتزها مستلزم وقت بیشتر برای اندازه گیری اندام، قالب گیری، ساختن، امتحان کردن و پوشیدن است و عموما از ارتزهای پیش ساخته گران تر هستند.

ارتزها بر اساس محل اندام به سه دسته تقسیم می‌شوند. هر يک از اين دسته‌ها نيز داراي انواع مختلفي مانند نوع نرم، سخت و نيمه سخت هستند که هرکدام از این‌ها بسته به كاربردشان مورد استفاده قرار می‌گیرند:

بریس و ارتزها را میتوان بر اساس ایستایی به دو دسته دیگر هم تقسیم کرد:

1.بریس یا ارتزهای استاتیک:

این وسایل موجب بی‌حرکتی کامل مفاصلی می‌شود که در درون بریس قرار گرفته‌اند. این بی‌حرکتی درد را کاهش داده و موجب می‌شود تا فشاری به بافت‌های آسیب دیده اطراف مفصل نیامده و این بافت‌ها خود را زودتر و بهتر ترمیم کنند.به علت اینکه این بریس‌ها حرکت مفصل را بشدت محدود می‌کنند استفاده از آنها ممکن است کمی آزاردهنده باشد. همچنین استفاده طولانی مدت از آنها ممکن است موجب محدودیت حرکت و خشکی مفصل شود.

2.بریس یا ارتزهای دینامیک:

این وسایل در قسمت‌هایی از خود لولاهایی دارند. بعد از پوشیدن بریس این لولاها در امتداد مفصل قرار گرفته و اجازه می‌دهد تا مفصل فقط در یک جهت حرکت کند و مانع حرکات مفصل در جهات دیگر می‌شود.این ممانعت موجب کاهش درد مفصل شده و همچنین به رباط‌های اطراف آن اجازه می‌دهد تا مدتی استراحت کرده و آسیب‌های خود را ترمیم کنند ولی در عین حال مفصل بر اثر بی‌حرکتی دچار خشکی نشود.

ارتزهاي پيشرفته و الكترونيک:

سیستم E-Mag:

اين وسیله کمکی-پزشکی، بسيار سبك و راحت بوده و توسط مفصل مچ به داخل مچ پا كه قابليت تطابق و تنظيم حركات پا را دارد، متصل مي‌شود. پايه اصلي اين ارتز از ترموپلاستيک تشکیل شده است. این سیستم براي بيماران با عوارض سندروم پس از فلج اطفال (post-polio syndrome)، بيماري فلج اطفال (poliomyelitis) و ضعف يا فلج عضلات مناسب است.

اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

سیستم Free -Walk:

‌ اين بریس به بيمار اجازه راه رفتن بسيار نرمال و طبيعي را داده و داراي دو مفصل مكانيكي زانو و مچ پا است كه مفصل مچ به صفحه نازكي در كف پا متصل می‌شود. اين بریس، براي فلج عصب راديال و ضعف عضلات دورسي فلكشن پا و به ‌طورکلی، فلج اندام تحتاني گزینه مناسبی به شمار می‌رود. فلکشن به حرکتی اشاره دارد که زاویه‌ی بین دو قسمت بدن کاهش می‌یابد. وقتی زانو به حالت فلکشن می‌رود مچ پا به باسن نزدیک‌تر می‌شود و زاویه‌ی بین استخوان‌های فمور و تیبیا کمتر می‌شود. اين بریس، از كامپوزيت كربن و كالف ترموپلاستيک ساخته می‌شود. كربن ماده اصلي تشکیل‌دهنده آن است و تا حدود زيادي برگشت انرژي را فراهم می‌کند.

سیستم RGO:

در سيستـم ارتز RGO اتصال بين دو پا براي كار كردن وسيله بسيار مهم بوده و اجازه چرخش لگني را در طول راه رفتن در حدود ۱۵ درجه و هم‌زمان زانو و خميدگي مفصل زانو را در طول نوسان به پا، حول محور تثبیت‌شده پاي مقابل كه به‌طور كامل در موضع تثبیت‌شده قرار دارد، می‌دهد. اين بریس داراي سيستم مدولار بوده و قابليت تنظيم بنا بر رشد كودكان را دارا است. به دليل آنكه امكان چرخش لگني تا ۱۵ درجه را فراهم می‌کند انحرافي در جهت راه رفتن به وجود نمی‌آورد. بنابراین این سیستم از بریس‌ها، براي بيماراني كه مبتلابه فلج نخاعي با سطح ضايعه TH5 تا 3L هستند، مناسب است.

مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر بیژن فروغ، با ارائه انواع کفش، صندل، کفی، و بریس‌های طبی ، در خدمت مراجعینی می‌ باشد؛ که به ناهنجاری‌هایی از قبیل کف پای صاف ، خار پاشنه ، هالوکس ولگوس و ... مبتلا هستند.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
7 راهکار اساسی برای مراقبت از زانوها، برای مراقبت از زانو چه کنیم؟7 راهکار اساسی برای مراقبت از زانوها، برای مراقبت از زانو چه کنیم؟

زانو ها اعضای مهمی هستند که وزن بدن را تحمل می کنند . بدن ما روی زانو ها استوار است و به همین دلیل فشار زیادی را تحمل می کند . تقریبا 32.2 درصد از مردان و 58 درصد از زنان از درد زانو شکایت دارند که بر کیفیت کلی زندگی آنها تاثیر می گذارد . ... ادامه مطلب

افتادگی ارگان های لگن ( مشکلات جنسی )افتادگی ارگان های لگن ( مشکلات جنسی )

برامدگی یا بیرون زدگی اعضای لگن مثل رحم , مثانه و رکتوم به داخل کانال واژن یا بیرون از واژن است.علل پرولاپس یا بیرون زدگی اعضای تناسلی چند عاملی هستند ... ادامه مطلب

علت سوزش، داغ شدن و درد انگشت شست پا چیست؟علت سوزش، داغ شدن و درد انگشت شست پا چیست؟

درد شست پا موقعیتی نسبتاً شایع است که افراد زیادی را تحت تأثیر قرار می‌ دهد. این موضوع اهمیت دارد که به کوچکترین درد در انگشتان پا توجه کنیم ... ادامه مطلب

انحراف زانو به سمت خارج چه علت و علائمی داردانحراف زانو به سمت خارج چه علت و علائمی دارد

اگر به هر دلیلی فاصله بین زانوها افزایش یابد، درحالی که قوزک‌ ها به هم چسبیده اند پای پرانتزی (ژنوواروم) نامیده می شود.به علت کمانی شدن پاها در این بی ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465