درمان انحراف ستون فقرات
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / كلينيك تخصصی پا / علائم بروز انحراف شست پا (هالوکس والگوس) چیست؟

علائم بروز انحراف شست پا (هالوکس والگوس) چیست؟

هالوکس والگوس یا انحراف شست پا یکی از عارضه هایی است که در تمامی سنین ممکن است برای افراد مختلف به ویژه خانم ها بوجود آید .در این مقاله به بررسی این عارضه می پردازیم .

آنچه در این مطلب میخوانید

یکی از مناسب ترین روشهای درمان هالوکس والگوس استفاده از کفی، صندل طبی واسپلینت هالوکس والگوس است. شما می‌ توانید برای تهیه و خرید کفی، صندل طبی واسپلینت هالوکس والگوس به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.

هالوکس والگوس یا انحراف شست چیست ؟

انحراف شست پدیده شایعی در انگشتان پا است. کجی شست پا را هالوکس والگوس می نامند. هالوکس به معنای شست بوده و والگوس به معنای انحراف به سمت خارج است. در فارسی به آن قوز شست پا و شصت کجی هم گویند .

علائم بروز انحراف شست پا ( هالوکس والگوس ) چیست ؟

علائم زیر از نشانه های بروزعارضه ی انحراف شست پا در بدن می باشند .

هالوکس والگوس

علت بوجود آمدن عارضه ی هالوکس والگوس چیست ؟

عوامل مختلفی می تواند در بروز این عارضه موثر باشد که در زیر به آن ها اشاره شده است .

  1. عامل ژنتیک و وراثت
  2. پوشیدن کفش نامناسب و غیراستاندارد
  3. استفاده از کفش هایی با پاشنه ی بلند
  4. صافی کف پا
  5. بیماری های زمینه ای مانند نقرس ، آرتروز و رماتیسم
  6. ضعف عضلات دور کننده ی شست

برای درمان عارضه ی انحراف شست پا چه باید کرد ؟

برای درمان عارضه ی انحراف شست پا ، ابتدا باید به فیزیوتراپیست مراجعه کنید تا معاینات لازم را انجام دهد .پس از معاینه در صورتی که عارضه خفیف یا متوسط باشد از طریق انجام فیزیوتراپی و اسپلینت، عارضه بهبود می یابد و درد کمتر می شود . اما درصورتی که عارضه شدید باشد عمل جراحی انجام می شود . در زیر برخی ازمواردی که در بهبود عارضه ی انحراف شست پا موثر هستند بیان شده است .

استفاده از صندل هالوکس والگوس

یکی از موارد مهم در درمان انحراف شست پا استفاده از کفش استاندارد و مناسب است .کفش هالوکس والگوس یک کفش استاندارد برای افرادی است که انحراف شست پا دارند . این کفش ها دارای یک فضای اضافی برای جلوگیری از وارد شدن فشار به پا می‌باشند . در این صندل ها ارتفاع پاشنه استاندارد است واز کفی های ارتوپدی و خشابی در آن ها استفاده می شود . صندل های هالوکس والگوس ٱنتی باکتریال هستند . همچنین برای افرادی که دارای ورم پا یا پنجه پهن هستند نیز مناسب هستند .

استفاده از کفی طبی

برخی پزشکان برای درمان علائم انحراف شست پا ، استفاده از کفی‌های طبی را توصیه می‌کنند. این کفی ها با کمک به کاهش علائم انحراف شست پا، به کاهش مشکلات پا کمک می‌کنند. همچنین این کفی ها برای کاهش پیامدهای دردناک ناشی از انحراف شست پا مناسب هستند.همچنین این کفی ها باعث صحیح قرار گرفتن پا و کاهش فشار بر روی پا می شوند. این کفی‌ها را می‌توان بدون نسخه از داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های لوازم طبی تهیه کرد .

استفاده از اسپلینت هالوکس والگوس

یکی از روش های موثر برای درمان علائم انحراف شست پا، استفاده از اسپلینت هالوکس والگوس می باشد . این درمان‌ها شامل استفاده از وسایل فاصله دهنده‌ی انگشتان پا و اسپلینت های مخصوص می‌باشند که به تنظیم مجدد پا به حالت طبیعی کمک می‌کنند و از افزایش انحراف شست پا پیشگیری می‌کنند . اسپلینت همچنین درمان مؤثری برای مدیریت درد می‌باشد .

در صورتی که عارضه در حدی باشد که موارد زیر رخ دهد ، معمولا برای درمان انجام جراحی نیاز است ‌:

اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

چه عواملی باعث افزایش احتمال بروز عارضه ی انحراف شست پا می شود ؟

عوامل زیر باعث افزایش احتمال بروز انحراف شست پا می شوند :

نکاتی در مورد درمان از طریق عمل جراحی

  1. مدت زمان بهبودی پس از جراحی تا حد زیادی به فرد و میزان رعایت دستورالعمل های پزشکی و همچنین نوع عمل جراحی بستگی دارد . در برخی موارد پس از یک ماه بیمار قادر خواهد بود که از کفش معمولی استفاده کند .
  2. پس از جراحی هیچ وزنی را روی پای جراحی شده نیندازید . از واکر و عصا استفاده کنید تا راه رفتن بدون نیاز به تحمل وزن برای شما آسان شود . به مرور زمان و با بهتر شدن محل جراحی ، می توانید وزن بیشتری را بر روی پا تحمل کنید .
  3. بعد از جراحی هنگام حمام از پا پوش ضد آب استفاده کنید تا هر نوع بخیه ای کاملا خشک نگه داشته شود .

عوارض انجام عمل جراحی هالوکس والگوس چیست ؟

در اغلب موارد در صورتی که عمل جراحی به درستی انجام شود نتیجه ی خوبی بدست می آید . عوارض این جراحی که در کمتر از ده درصد موارد رخ می دهد عبارتست از عفونت ، آسیب رسیدن به اعصاب پا ، عود انحراف شست پا و بهبود نیافتن درد . در صورت بروز این عوارض باید به پزشک مراجعه کرد .

مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر بیژن فروغ، با ارائه انواع کفش، صندل، کفی، و بریس‌های طبی، در خدمت مراجعینی می‌ باشد؛ که به ناهنجاری‌ هایی از قبیل کف پای صاف ، خار پاشنه ، هالوکس ولگوس و ... مبتلا هستند.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آنالیز گیت یا آنالیز راه رفتن و گام برداشتن چگونه انجام می شود؟آنالیز گیت یا آنالیز راه رفتن و گام برداشتن چگونه انجام می شود؟

امروزه متخصصین از دستگاه آنالیز گیت برای بررسی جزئیات دقیق و به دست آوردن نمودارهای حرکت شناسی استفاده می کنند. ... ادامه مطلب

آیا افراد قطع نخاع بچه دار میشوند؟آیا افراد قطع نخاع بچه دار میشوند؟

طناب نخاعی، کانال مرکزی نخاع که حاوی مایع مغزی نخاعی است را احاطه می کند. مغز و طناب نخاعی همراه با هم، سیستم عصبی مرکزی (CNS) را تشکیل می دهند. ... ادامه مطلب

ارتزهای اندام تحتانی چه هستند؟ارتزهای اندام تحتانی چه هستند؟

ارتز اندام تحتانی یک سیستم نیروی خارجی است که برای جبران، کنترل و یا کاهش نیروهای غیرعادی ران، زانو، مچ پا و یا پا استفاده می‌ شود. ... ادامه مطلب

ورزش درمانی در درمان پوکی استخوانورزش درمانی در درمان پوکی استخوان

دو مکانیسم جداگانه یعنی فعالیت عضلانی و تحمل وزن در حفظ تراکم استخوان طبیعی اهمیت دارد. تحمل وزن اگر چه مفید و لازم است ولی به تنهایی کافی نیست. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465