پلی کلینیک دکتر فروغ
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / كلينيك تخصصی پا / علائم خار پاشنه پا چیست؟

علائم خار پاشنه پا چیست؟

خار پاشنه در واقع یک زائده‌ی استخوانی است که در زیر استخوان پاشنه‌ی پا شکل می‌گیرد. در کف پا یک نوار ضخیم از بافت نرم به نام فاسیت‌پلانتار وجود دارد که به استخوان پاشنه‌ی‌ پا متصل است. این نوار ضخیم و محکم موجب تشکیل قوس کف پا شده و به حفظ ثبات پا کمک می‌کند. در صورتی که با گذشت زمان به دفعات زیاد به نوار فاسیت‌پلانتار در کف پا فشار وارد شود، این فشار به نقطه‌ی اتصال فاسیت به استخوان پاشنه منتقل شده و این تنش و فشار‌های مکرر موجب تشکیل خار استخوانی در استخوان پاشنه می‌شود که به آن خار پاشنه گفته می‌شود. هر چند بدون وجود خار پاشنه و صرفا با التهاب فاسیای پلانتار تمام علائم می‌تواند برای بیمار ایجاد شود، بدون اینکه در عکس خار پاشنه دیده شود .

آنچه در این مطلب میخوانید

یکی از مناسب ترین روشهای درمان خارپاشنه، استفاده از کفش، کفی و صندل طبی است. از این وسایل در مبتلایان به خار پاشنه، برای تسکین درد کف پا و ایجاد تعادل در راه رفتن استفاده می‌ شود. شما می‌توانید برای تهیه و خرید کفی، صندل و کفش طبی خار پاشنه به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.

علل بروز خار پاشنه پا:

اگر با گذشت زمان، نوار فاسیت‌پلانتار در کف پا به طور مداوم به استخوان پاشنه فشار بیاورد، نهایتا یک زائده‌ی استخوانی در محل اتصال این دو به‌ یکدیگر تشکیل می‌شود. وارد شدن فشار به استخوان پاشنه توسط نوار فاسیت‌پلانتار عمدتا به خاطر عملکرد غیرطبیعی پا و یا به خاطر وضعیت بد قرارگیری پا (در هنگام ایستادن یا راه رفتن و ..) است. در واقع همان دلایلی که موجب التهاب فاسیت‌پلانتار (و درد کف پا) می‌شوند، نهایتا به شکل گیری خار پاشنه نیز منجر می‌شوند. این دلایل عبارتند از:

علائم خار پاشنه:

بسیاری از افراد ممکن است به خار پاشنه دچار باشند اما هیچ وقت متوجه آن نشوند چرا که هیچ علائمی ‌در آن‌ها بروز نمی‌کند. اما در اغلب موارد، شخص به پاشنه‌ درد دچار می‌شود و این درد تنها به وجود زائده‌ی استخوانی مربوط نمی‌شود، بلکه معمولا التهاب و کشیدگی فاسیت‌پلانتار در کف پا است که موجب بروز درد پاشنه می‌شود. البته ممکن است در ابتدای روند شکل‌گیری خار استخوانی، مغز استخوان تا حدودی متورم شود و این مسئله موجب احساس درد در پاشنه پا شود، اما با تکمیل روند شکل‌گیری زائده استخوانی، این حالت برطرف می‌شود. بنابراین علائم ناشی از خار پاشنه پا درواقع همان علائم التهاب فاسیت‌پلانتار در کف پا هستند:

تفاوت بین التهاب فاسیت‌ پلانتار و خار پاشنه:

پلانتار فاسیتیس درواقع به معنای التهاب نوار فاسیت‌پلانتار در کف پا است (نوار فاسیت‌پلانتار، یک نوارضخیم و محکم است که در کف پا قرار دارد و از پاشنه‌ی پا تا نوک انگشتان کشیده شده است). اما خار پاشنه، به زائده‌ی استخوانی گفته می‌شود که در محل اتصال فاسیت‌پلانتار به استخوان پاشنه، شکل می‌گیرد. خار پاشنه پا در واقع بر اثر مزمن شدن التهاب فاسیت‌پلانتار شکل می‌گیرد.

علائم خار پاشنه پا

تشخیص خار پاشنه:

معمولا بعد از سوال در مورد سوابق پزشکی بیمار و گرفتن شرح حال او و انجام معاینه‌ فیزیکی، ابتلا به خار پاشنه قابل تشخیص است. یعنی عمدتا تشخیص خار پاشنه به کمک معاینه انجام می‌شود . البته اگر شک به مشکلات کمر داشته باشیم باید نوار عصب و عضله انجام شود. معاینه بیمار خار پاشنه جهت پیشگیری و درمان شامل موارد زیر می‌شود:

در صورتی که شخص به خار پاشنه دچار شده باشد، می‌توان این زائده‌ی استخوانی را در تصاویر ساده‌ی رادیوگرافی مشاهده کرد، اما التهاب فاسیت پلانتر در این تصاویر قابل رویت نیست و این مورد در تصاویر اولتراسوند که از بافت نرم پا گرفته می‌شود، قابل رویت است.

درمان خار پاشنه:

هدف از برنامه‌ی درمانی، کاهش التهاب بافت نرمی ‌است که به پاشنه پا متصل است، تا بدین ترتیب بتوان عملکرد و همچنین وضعیت پا را به حالت عادی بازگرداند. برنامه‌ی درمانی هر بیمار با توجه به وضعیت و شرایط او متفاوت است، و شامل ترکیبی از روش‌های درمانی است که در ادامه ذکر شده‌اند:

کفی طبی:

کفی‌ های طبی ساخته شده برای هر بیمار با خنثی کردن چرخش مچ پا به داخل (پرونیشن) به کاهش درد و درمان خار پاشنه پا کمک می‌کند و از کشش بیش از حد لیگامان کف پا جلوگیری می‌کند. به علاوه در طراحی این کفی‌ها کم شدن وزن تحمیلی روی پاشنه نیز در نظر گرفته می‌شود. در قسمت پاشنه کفی طبی سفارشی حفره‌ای برای قرار گرفتن خار پاشنه تعبیه می‌شود تا به این ترتیب شدت برخورد پا با زمین کاهش یابد. اثر این نوع کفی‌ طبی کاهش یا حتی از بین رفتن درد ناشی از خار پاشنه پا است. کفی‌های طبی سفارشی که با استفاده از اسکن فشاری کف پا و یا اسکن سه بعدی در کلینیک های ارتوپدی فنی برای بیماران طراحی و ساخته می شود، بهترین نتیجه را دارند.

با کفی‌های طبی‌ که چرخش بیش از اندازه مچ پا به داخل (پرونیشن) را اصلاح می‌کند و قوس کف پا را گسترش می‌دهد، می توان به درمان درد پاشنه پا اقدام کرد. این کفی‌ها باید آن‌قدر سخت و محکم باشند تا از لیگامان کف پا در مقابل کشش غیرضروری محافظت کنند و قوس کف پا را به شیوه‌ای دینامیک بالا نگه دارند. استفاده از این کفی‌ها بهبودی را پس از حداکثر ۲ تا ۳ ماهه برای بیمار به ارمغان می‌آورد.

در کلینیک‌ های ارتوپدی فنی، بررسی دقیق بیومکانیکال با استفاده از اسکن فشاری پا صورت می‌گیرد. با استفاده از این تکنولوژی نقاط کم فشار، پرفشار و نوع انحرافات مشخص می‌شود، سپس با توجه به اطلاعات به دست آمده اقدام به ساخت کفی و کفش طبی مخصوص بیمار می‌کنند.علاوه بر این پای بیمار توسط اسکن سه بعدی مورد ارزیابی بیومکانیکی قرار گرفته و فایل سه بعدی کف پا در نرم افزار مخصوصی طراحی می‌شود و کفی طبی با استفاده از دستگاه تراش کامپیوتری ساخته می‌شود. این روش به ویژه برای بیماران دیابتی به منظور پیشگیری و درمان زخم پای دیابتی موثر است.

صندل طبی خار پاشنه:

استفاده از صندل‌هایی که کفی مخصوصی در ناحیه پاشنه‌ پا دارند (Heel Seat Sandals) کاهش درد ناشی از خار پاشنه و التهاب فاسیای کف پا را تضمین می‌کند. با این حال، در کمترین حالت حتی صندل‌های طبی معمولی هم برای حمایت و پشتیبانی از پا مناسبند. صندل‌های طبی تخصصی‌تر به تراز کردن پاشنه پا و پا کمک می‌کنند تا ضمن پشتیبانی بیشتر از پاهای دردناک، فشار وارده بر فاسیای کف پا را نیز کاهش دهند.

دلایل اصلی استفاده از صندل‌های طبی:

دلایل استفاده از صندل‌های طبی بسیار متنوع و زیاد هستند. صندل‌های طبی کاملاً متفاوت از دمپایی‌ها بوده و برای استفاده هر روزه مناسب‌تر هستند:

کلینیک‌های ارتوپدی فنی با داشتن امکاناتی مانند اسکن سه بعدی استاتیک و دینامیک کف پا قادر به طراحی و ساخت انواع دمپایی و صندل طبی هستند. این صندل‌ها مطابق با آناتومی و ویژگی‌های پای هر فرد طراحی و ساخته می‌شود و به سلامت پا و درمان بیماری‌های پا نظیر خار پاشنه کمک شایانی می‌کند.

داروها برای درمان خار پاشنه:

داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی مانند ایبوبروفن می‌تواند به کنترل درد کمک کند. شما در صورتی می‌توانید از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده کنید که به بیماری یا شرایط خاصی که موجب منع مصرف این دارو‌ها می‌شود، دچار نباشید. بنابراین هر چند این داروها به صورت غیر تجویزی نیز قابل تهیه هستند، اما بهتر است در مورد مصرف این دارو‌ها محتاط باشید و قبل از مصرف آن‌ها حتما راهنمای دارو را مطالعه کرده و دوز مناسبی را مصرف کنید. توجه داشته باشید که ممکن است این داروها با داروهای دیگری که مصرف می‌کنید، تداخل دارویی داشته باشند و موجب بروز مشکلات بسیار جدی برای شما شوند. این داروها می‌توانند کمک کنند که در حین روند بهبودی التهاب فاسیت‌پلانتار، درد کم‌تری داشته باشید. در صورتی که به نظر می‌رسد مصرف این دارو تاثیری در تسکین درد شما ندارد مصرف آن‌ها را متوقف کنید. در صورتی که به بیماری خاصی مبتلا هستید، باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید یا قبلا از داروی ضدالتهاب غیر استروئیدی استفاده کرده‌اید و نتیجه نگرفتید، می‌توانید این موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارید تا داروی جایگزین مناسبی را برای درمان خار پاشنه شما تجویز کند.

تزریق برای خار پاشنه:

  1. تزریق کورتن برای درمان خار پاشنه: ممکن است برای کاهش التهاب ودرد ناشی از آن، تزریق کورتیزون در محل آسیب‌دیدگی تجویز شود. کورتیزون یک ماده‌ی استروئیدی است که عملکرد هورمون‌هایی را شبیه‌سازی می‌کند که به طور طبیعی موجب کاهش درد خار پاشنه می‌شوند.
  2. اوزون درمانی خار پاشنه: با کمک تزریق گاز اوزون در ناحیه پاشنه هم می‌توان التهاب و در نتیجه درد خار پاشنه را کم کرد و هم فرایندهای ترمیمی برای درمان خار پاشنه را با کمک یک سیستم طبیعی و سالم فعال و تقویت کرد. بسیاری از بیمارانی که از درمان های خار پاشنه خسته شده‌اند و همچنان درد دارند با کمک اوزون درمانی پاشنه می‌توانند بهبود قابل توجهی در درد پاشنه خود پیدا کنند.

تکار تراپی برای درمان خار پاشنه:

یکی از تکنیک‌های مناسب برای کاهش چسبندگی در خار پاشنه استفاده از امواج رادیوفرکوانسی و تکار درمانی با پروتکل‌های خاص غیرگرمایی است. استفاده از تکار در فاز حاد التهابی خار پاشنه توصیه نمی‌شود .

درمان خانگی خار پاشنه:

امروزه جملات زیادی در مورد درمان خانگی خار پاشنه با سرکه سیب ، درمان خار پاشنه با گوجه فرنگی، درمان خار پاشنه با ابغوره و... می‌شنویم ولی در واقع بهترین درمان خانگی خار پاشنه ماساژ یخ و ماساژ با انگشت شست است و البته نیاز به دستگاه شاک ویو و لیزر و کفی طبی اغلب جز لاینفک درمان خار پاشنه است.

جراحی خار پاشنه:

خار پاشنه معمولا جراحی نمی‌شود و جراحی آن مرسوم نیست. در موارد نادر و شرایط خاص آزادکردن خار و فاسیای پاشنه با کمک جراحی و توسط جراحان ارتوپد حاذق در این زمینه صورت می‌گیرد.

مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر بیژن فروغ، با ارائه انواع کفش، صندل، کفی، و بریس‌های طبی، در خدمت مراجعینی می‌ باشد؛ که به ناهنجاری‌ هایی از قبیل کف پای صاف ، خار پاشنه، هالوکس ولگوس و ... مبتلا هستند.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علائم و علت در رفتگی کتف و شانه چیست؟علائم و علت در رفتگی کتف و شانه چیست؟

طب فیزیکی کمک می کند تا بسیاری از درد‌های عضلانی در قسمت شانه رفع شود و التهابات کاهش پیدا کند و میزان قدرت شانه افزایش پیدا کند. ... ادامه مطلب

روند بهبود عصب النار دستروند بهبود عصب النار دست

عصب اولنار از سیستم عصبی شبکه بازویی منشعب می شود و از پشت و داخل بازو به سمت دست حرکت می کند. گیر افتادن عصب اولنار می تواند باعث درد، بی حسی و گزگز در ساعد و انگشتان چهارم و پنجم شود. در موارد شدید، گیر افتادن عصب اولنار می تواند باعث ضعف در دست و کاهش توده عضلانی شود. ... ادامه مطلب

چرا جوانان به دیسک گردن مبتلا میشوند؟چرا جوانان به دیسک گردن مبتلا میشوند؟

گردن انسان از ۷ استخوان تشکیل شده است که مهره های گردن نامیده می شود. این مهره ها توسط ساختمان های غضروفی به هم متصل شده و دیسک بین مهره ای نامیده می ... ادامه مطلب

علت درد جلوی زانو و زیر کشکک و درمان آنعلت درد جلوی زانو و زیر کشکک و درمان آن

سندروم درد پاتلوفمورال یک علت احتمالی درد قدام زانو است که عمدتا خانم های جوان را درگیر می کند.منشاء این درد از پشت استخوان کشکک می باشد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465