پلی کلینیک دکتر فروغ
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / كلينيك تخصصی پا / اسکن کف پا و ضرورت انجام آن جهت ساخت کفی طبی

اسکن کف پا و ضرورت انجام آن جهت ساخت کفی طبی

بی شک یکی از مهمترین اعضا حرکتی و تحمل وزن بدن، پا بوده و وجود عارضه در این عضو می‌تواند باعث اختلال در حرکت و بروز خستگی زودرس افراد شود. همچنین به علت وابستگی تمامی مفاصل بدن به ساختار و شکل مفاصل، بروز مشکل در این عضو می تواند باعث اختلالات جدی در نقاط دیگر بدن به خصوص در ستون فقرات کمری و گردنی شود. بنابراین در حین معاینه این قسمت باید دقت بیشتری لحاظ شود. یکی از ابزارهای جدید امروزی که به این امر کمک شایانی کرده است دستگاه اسکن کف پا است.

آنچه در این مطلب میخوانید

در چند سال اخیر، با پیشرفت تکنولوژی برای بررسی و معاینه دقیق تر پا، دستگاه هایی به نام اسکنرها به وجود آمدند. این اسکنرها با اسکن کردن کف پا اطلاعات جزئی و دقیقی را در مورد پا و شرایطی که با معاینه بالینی مشخص نمی‌ شوند؛ به ما می‌ دهند. اسکن کف پا از جمله اقداماتی است که در پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر بیژن فروغ، انجام می‌ شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.

اسکنر نوری و فشاری:

دو نوع از اسکنرهای بسیار رایج به نام اسکنرهای نوری و اسکنرهای فشاری که بصورت معمول در مراکز ارتوز و پروتز (ارتوپدی فنی) وجود دارد.هر کدام از این اسکنرها اطلاعات خاصی را در اختیار کارشناس قرار می‌ دهد که می‌ تواند تغییراتی در کفی طبی ایجاد کند.اسکنرهای نوری از طریق نور می‌تواند به طور دقیق میزان تمرکز فشار را در هر نقطه از پا نشان دهد درحالی که اسکنرهای فشاری بصورت یک صفحه که دارای تعداد بسیار زیادی از سنسورهای فشاری است. این اسکنر میزان فشار هر نقطه از پا و الگوی فشاری از کف پا را نشان می‌دهد.در این میان اسکنرهای فشاری امکان اسکن داینامیک و استاتیک را به ما می‌دهند.

اسکن کف پا

در اسکن کف پای استاتیک یا ثابت، فرد روی صفحه اسکن می‌ایستد و میزان فشار درهر نقطه از پا را به ما می‌دهد، نوع دیگر اسکن که داینامیک خوانده می شود با راه رفتن فرد در یک مسیر و عبور از روی صفحه اسکن اتفاق می‌افتد که در این نوع اسکن اطلاعات بیشتری در مورد نحوه راه رفتن، زوایا، انحرافات خاص در هر مرحله از راه رفتن و تمرکز فشار در هنگام گام برداشتن و بسیاری اطلاعات دیگر را در اختیار می‌گذارد.با به دست آمدن الگوی فشاری کف پای هر فرد، ناهنجاری‌های بسیاری را می‌توان از تجزیه و تحلیل آن‌ها به دست آورد و با ساخت یک کفی طبی مناسب از عوارض آن پیشگیری و یا آن را اصلاح کرد.

تفسیر و تحلیل نتایج اسکن کف پا:

در بعضی موارد اطلاعات حاصل از این اسکنرها به نرم افزارهای طراحی کفی طبی داده شده و کارشناس ارتوتیست با توجه به اسکن و اطلاعات موجود، توسط نرم افزار کفی طبی دقیقا منطبق با شرایط پای شما طراحی کرده و سپس به پرینترهای سه بعدی فرستاده می‌شود تا کفی طبی تراش داده شود.البته در همه موارد اسکن کف پا برای تهیه مستقیم کفی طبی با استفاده از پرینترهای سه بعدی نیست، بلکه کارشناس ارتوتیست با گرفتن اسکن می‌تواند معاینه و ارزیابی دقیق‌تری داشته باشد و از پیش آگهی‌های موجود در نتایج اسکن کف پا در ساخت کفی طبی استفاده نماید.

ولی امروزه با وجود پیشرفت ابزارهای معاینه و ارزیابی مانند اسکنرهای کف پایی که توضیح داده شد، ممکن است همچنان با روش‌های سنتی مانند قالبگیری از پا کفی بهتر و مناسب‌تری تهیه گردد. پس هر کدام از این روش‌ها با توجه به شرایط فرد و تشخیص کارشناس انجام می‌شود که برای انجام معاینه و ارزیابی هر چه دقیق‌تر می‌تواند از اسکن کف پا نیز استفاده کند.

صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

اسکن سه بعدی پا:

ممکن است اسکن کف پا را با اسکن سه بعدی پا اشتباه بگیرید یا اینکه کار هر یک از این اسکنرها را مانند هم بدانید ولی باید گفت اسکنرهای سه بعدی از جدیدترین تکنولوژی‌های جدید دنیا است که نمونه آن را در صنعت، هنر و مجسمه سازی می‌بینیم. اکنون این اسکن سه بعدی در حوزه سلامت نیز وارد شده تا میزان دقت اندازه گیری و ارزیابی را بالا ببرد.

اسکنرهای سه بعدی دستگاه‌هایی هستند که می‌توانند تصایر سه بعدی از شکل کف پا و پا را فراهم کنند که در نهایت برای طراحی بهترین کفی طبی مورد استفاده قرار گیرد. روش اسکن سه بعدی برای ثبت اندازه‌گیری دقیق‌تر از پا به وجود آمده است. این روش اسکن پا می‌تواند اطلاعات جامعی را در مورد سطح، حجم و برش‌های عرض از پا را به ارتوتیست بدهد که از دیگر روش‌های اندازه گیری از دقت بالاتری برخوردار است.پس از اسکن، اطلاعات به نرم افزارهای طراحی کفی طبی منتقل شده که با توجه به قالب سه بعدی پا، کفی طبی مناسبی طراحی شود و بعد از این مرحله کفی طبی طراحی شده توسط پرینترهای سه بعدی مانند آنچه که در بالا گفته شد، ساخته می‌شود.این روش اسکن پا در ایران به ندرت انجام می‌شود و هنوز هم از جدیدترین روش‌ها برای ساختن کفی طبی و کفش طبی در دنیا است.

در پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر بیژن فروغ، برای بیماران فلج مغزی ، کفی و کفش، بریس کوتاه و بلند پا و ستون فقرات و اسپلینت برای اندام‌ ها، تهیه می‌ گردد تا این عزیزان، به کمک آنها زندگی ساده تر و کم عارضه تری داشته باشند. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
راههای خلاصی از درد کمر دوران بارداریراههای خلاصی از درد کمر دوران بارداری

اکثر زنان در برخی از مقاطع بارداری کمردرد را تجربه می کنند. کمردرد بیش از دو سوم زنان را در دوران بارداری تحت تاثیر قرار می دهد. زمانی که پزشکان آن را کمردرد می‌ نامند، می‌ تواند در نزدیکی مرکز پشت ایجاد شود. راههای خلاصی از درد کمر دوران بارداری را در ادامه این بخش اورده ایم. ... ادامه مطلب

قوزک بند طبی پا در چه مواردی استفاده می شود؟قوزک بند طبی پا در چه مواردی استفاده می شود؟

در هنگام پیچ خوردگی مچ پا یا آسیب دیدن قوزک پا، برای آسان تر شدن روند درمان از وسایلی به نام قوزک بند استفاده می شود. ... ادامه مطلب

علت گرفتگی ماهیچه پشت ساق پاعلت گرفتگی ماهیچه پشت ساق پا

درد، گرفتگی و اسپاسم عضله پشت ساق پا بر اثر اسپاسم عضلانی است که در واقع زمانی رخ می دهد که عضله به شدت منقبض می شود. این گرفتگی معمولاً در عضلات ساق ... ادامه مطلب

هالوکس والگوس و درمان با اسپلینتهالوکس والگوس و درمان با اسپلینت

هالوکس والگوس یا انحراف شست پا که با نام بونیون نیز شناخته می‌شود.بنا براین ، برنامه‌های لازم جهت درمان انحراف شست پا توسط بیمار پیگیری شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465