درمان زانوی پرانتزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / موضوعات مطالب / علل غیر قابل کنترل پوکی استخوان

علل غیر قابل کنترل پوکی استخوان

آنچه در این مطلب میخوانید

جنسیت

ثابت شده است که جرم استخوانی در خانمها کمتر از آقایان است. در زنان از هر ۳ نفر ۱ نفر و در مردان از هر ۸ نفر ۱ نفر به پوکی استخوان مبتلا می شوند.

نژاد

در نژادهای مختلف نیز جرم استخوانی تفاوتهایی را نشان می دهد مثلاً در مقایسه با قفقازیها، آسیائیها جرم استخوانی بیشتری دارند.

تاریخچه فامیلی: تراکم استخوانی دختران جوان به طور مشخصی ارتباط مستقیم با جرم استخوانی والدینشان دارد. خانمهائی که استخوان ظریفتری دارند و لاغر هستند در معرض خطر بیشتری هستند.

سن

با افزایش سن احتمالی پوکی استخوان افزایش یافته و استخوانها ضعیف تر می شود.

کنترل پوکی استخوان

یائسگی

در خانمها همزمان با کاهش عملکرد تخمدانها تدریجاً کاهش جرم استخوانی صورت می گیرد. شروع این کاهش در ابتدای سنین ۳۰ سالگی است و تا ۵ سال پس از یائسگی، کاهش سریع در جرم استخوانی رخ می دهد بنابراین خانمی که در سن جوانی با عمل جراحی تخمدانهایش برداشته شود، دچار یائسگی زودرس شده و خطر پوکی استخوان در او زیاد می شود علت این امر فقدان ترشح هورمون استروژن می باشد که در سنین بعد از یائسگی رخ می دهد.

در اثر فقدان هرمون استروژن فعالیت سلولهای استخوان خوار زیاد شده و حفره های ناشی از تجزیه استخوان عمیق تر می شود، جرم استخوانی کاهش یافته و تغییراتی در معماری استخوان ظاهر می شود.

بیماریهای مزمن

افرادی که اختلافات هورمونی و متابولیسمی مانند بیماریهای مزمن کبد و کلیه، دیابت نوع ۱، افزایش هورمون تیروئید و پاراتیروئید، اختلالات رشد و هورمونهای جنسی دارند به طور ثانویه ممکن است دچار پوکی استخوان شوند.

التهاب روده و بیماریهایی که ایجاد اختلال در جذب مواد غذایی کند و نیز اسهال مزمن، منجر به پوکی استخوان می گردد. افرادی که عضو پیوندی دریافت می کنند و مبتلایان به برخی سرطانها هم می توانند دچار پوکی استخوان شوند.

اگر می خواهید مطالعه کنید روی لینک گیر افتادن عصب اولنار چیست؟ کلیک کنید .


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان های غیرجراحی در رفتگی کشکک زانودرمان های غیرجراحی در رفتگی کشکک زانو

ناپایداری کشکک زانو می تواند به علت شکل غیرعادی استخوان ها در مفصل زانو، ضعیف بودن عضلات اطراف مفصل زانو و لگن و یا انقباض و گرفتگی بیش‌ ازحد عضلات د ... ادامه مطلب

درمان زانو درد با فیزیوتراپیدرمان زانو درد با فیزیوتراپی

بسیاری از زانو درد ها ممکن است با فیزیوتراپی به موقع و بدون نیاز به انجام تزریق‌ های دردناک یا مصرف دارو به سرعت بهبود یابند. در این مقاله به درمان زانو درد با فیزیوتراپی می پردازیم . ... ادامه مطلب

متاتارسالژی یا درد انگشتان پا و زیر پنجهمتاتارسالژی یا درد انگشتان پا و زیر پنجه

هنگامی‌ که سر یکی از استخوان‌های متاتارسال به استخوان دیگر فشار بیاورد عصب کوچکی که بین آنها قرار دارد گیر می‌‌افتد و شروع به ملتهب شدن می‌نماید. ... ادامه مطلب

علت و علائم گرفتگی رگ گردنعلت و علائم گرفتگی رگ گردن

سفت شدن گردن معمولاً با درد و دشواری حرکت گردن مشخص می شود، به ویژه هنگامی که سعی می کنید سر را به پهلو بچرخانید. همچنین ممکن است با سردرد، گردن درد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465