کفی طبی

علل درد لگن

آنچه در این مطلب میخوانید

پپیش از درمان درد لگن، باید علت درد لگن مشخص شود. متخصصین بر اساس شرح حال، معاینه دقیق و در صورت لزوم آزمایشها و بررسی های رادیولوژی مثل عکس ساده، ام آر ای و اسکن استخوان علل درد لگن را تشخیص می دهند. دراینجا علل درد لگن بیان می شود:

علل درد لگن

درد لگن ممکن است به علل آرتریت (التهاب مفصل)،آسیب ها، یا بیمار یهای دیگر ایجاد شود.آسیب های لگن نیز می تواند باعث درد در ناحیه لگن شود. بورسیت (التهاب بورسها که کیسه های کوچک دارای مایع در اطراف مفصل هستند.)

دررفتگی لگن

شکستگی استخوان لگن پارگی لابرال لگن فتق مغبنی(هرنی اینگوینال) کشیدگی وضرب دیدگی لگن شکستگی پلویس تاندونیت(التهاب تاندونها) از علل دیگر درد لگن تحت فشار قرار گرفتن اعصاب است درد لگن می تواند به دلیل بیماریهای دستگاه ادراری یا تناسلی باشد که به تعدادی از آنها در پایین اشاره شده است.

علل درد لگن

عفونت سیستم ادراری و درد لگن

این عفونت وفتی ایجاد می شود که باکتریها وارد سیستم ادراری شوند. عفونت سیستم ادراری می تواند موجب بروز مشکلاتی در هر قسمت از سیستم ادراری شود از پیشابراه گرفته تا مثانه وحتی تا میزنای و لگنچه کلیه. علایم شامل فشار به ناحیه پایین لگن، دفع ادرار دردناک، و فوریت در ادرار و تکرر ادرار است. عفونت ،اگر در مراحل اولیه درمان شود، معمولا جدی نیست و عارضه ای به جا نمی گذارد.ولی وقتی به کلیه ها گسترش بیابد،می تواند موجب آسیب دائمی گردد. علایم عفونت کلیه ها شامل موارد زیر است: تب، تهوع، استفراغ و درد یکطرفه در ناحیه پهلوها و کمر.

سنگهای کلیوی و درد لگن

سنگهای کلیوی، ذرات کوچکی از نمکها و مواد معدنی هستند که در ادرار رسوب می کنند.این سنگها ممکن است به کوچکی ذرات شن و یا به بزرگی توپ گلف باشند. وقتی سنگها از کلیه شما به سمت مثانه حرکت می کنند، می توانند موجب دردهای تیرکشنده و زجر آوری در ناحیه شکم و زیر دل و پهلوها گردند.ادرارتان ممکن است به دلیل وجود خون، مایل به صورتی ویا قرمز شود .در صورتی که به وجود سنکهای کلیه شک دارید با پزشکتان مشورت کنید. اغلب این سنگها خودبخود همراه با ادرار دفع می شوندولی برخی از آنها نیازمند درمان هستند.

سیستیت بینابینی و درد لگن

سیستیت بینابینی،شرایط مزمن دردناکی است که همراه با التهاب مثانه رخ می دهد. علت آن ناشناخته است افرادی که به این عارضه دچار می شوند، ممکن است نیاز به تخلیه مکرر ادرار در طی یک ساعت، داشته باشند سایر علایم شامل فشار در ناحیه بالای لگن ،دفع ادرار دردناک و دیسپارونی یا درد هنگام آمیزش است. این عارضه درزنان ۳۰ تا۴۰ ساله شایع است وگرچه هیچ درمان قطعی برای ان وجود ندارد، می توان علایم آنرا کاهش داد.

عفونتهای قابل انتقال از راه آمیزش و درد لگن

درد لگن یکی از نشانه های هشداردهنده عفونتهای آمیزشی است.دو بیماری از شایعترین این بیماریها، کلامیدیاو گنوره یا سوزاک هستندکه از طریق میکروسکوپ قابل تشخیصند و اغلب همراه با یکدیگر دیده می شوند. این بیماریها همیشه به صورت علامتدار بروز نمی کنند ولی وقتی علایم آنها ظاهر می شود، درد شدید ناحیه لگن، ادراد دردناک، خونریزی بین پریودها، و ترشحات غیر طبیعی واژن از نشانه های مهم آنهاست که البته اغلب غیر اختصاصی بوده ودر بسیاری از بیماریها و عفونتهای دیگر نیز دیده می شوند .درمان جدی این بیماریها در اولین فرصت بسیار مهم است زیرا از عوارض بعدی و نیزانتقال عفونت به همسر پیشگیری می کند. به خاطر داشته باشید این عفونتها از مرد به زن بیشتر منتقل می شودو در بسیاری از مردان بدون علامت است . در اغلب موارد، هردو عامل عفونت، توانایی درگیری ناحیه گلو و سایر اعضای بدن را نیز دارا هستند هر دو عفونت به مصرف آنتی بیوتیکها به خوبی پاسخ می دهند.

شلی و پرولاپس اعضای لگن و درد لگن

بسیاری از زنان،با افزایش سن دچار انواعی از شلی احشای لگنی می شوند. این حالت وقتی رخ می دهد که یکی از اعضای لگن مانند مثانه یا رحم، در وضعیتی پایننتر از وضعیت معمول خودشان قرار می گیرندو اصطلاحادچار شلی می شوند.این مساله معمولا مشکل جدی نیست ولی می تواند باعث اذیت و آزار زن شود. شایعترین علایم عبارتند از فشار به دیواره واژن ،دفع ادرار به صورت قطره قطره همراه با سرفه وعطسه، احساس پری در ناحیه زیر دل، ناراحتی در ناحیه کشاله ران و پایین کمر،و دیسپارونی( درد در هنگام آمیزش)درمانهای خاص آن شامل طیفی ازتمرینات ورزشی خاص مانند تمرین کگل تا درمان جراحی می باشد.

سندرم لگن پرخون و درد لگن

واریس وریدها اغلب در ناحیه پاها دیده می شود؛ گاهی نیزممکن است در ناحیه لگن ظاهر شود. ماندن و تجمع خون در وریدهای لگن آنها را متورم ودردناک می کند. این عارضه به نام سندرم لگن پرخون خوانده می شود . درد با نشستن و ایستادن تشدید و دراز کشیدن اغلب موجب کاهش علایم می شود. درمانهای تهاجمی اما کم عارضه ای مانند جراحی های کوچک می توانند موجب بهبود این بیماری شوند.

صفحه اینستاگرام دکتر بیژن فروغ

بافت جوش خورده و درد لگن

اگر قبلا تحت عمل جراحی در ناحیه لگن قرار گرفته اید مثلا اگر قبلا آپاندکتومی شده اید و یا تحت عمل سزارین قرار گرفته اید و یا دچار عفونتهای لگنی شده اید، ممکن است دردهایی را در محل جوشگاه زخم قبلی تجربه کنید.چسبندگیها ، نوعی از جوشگاههای داخلی هستند که بین ارگانها و ساختمانهای داخلی ایجاد می شوند. چسبندگیهای شکمی می توانندبرحسب محل گرفتار موحب درد و سایر علایم در این ناحیه شوند. در برخی موارد، چسبندگیها باید با عمل جراحی برطرف گردند.

ولوودینی (درد ناحیه ولو) و درد لگن

این عارضه درد مزمن ناحیه تناسلی زنان است که علت نامشخصی دارد. درد ناحیه اطراف ورودی واژن را درگیر می کند. این درد می تواند مداوم باشد و یا عود کننده و اغلب بصورت درد سوزشی ، سوزنی و ضربانی توصیف می شود.دوچرخه سواری و یا آمیزش می تواند درد را تشدید کند. این درد به علت عفونتها ایجاد نمی شودو تشخیص ولو دینی معمولا پس از رد سایر علل درد ناحیه تناسلی گذاشته می شود. درمانهای انتخابی طیفی از داروها تا درمانهای فیزیوتراپی را در بر می گیرد.

درد در طی آمیزش و درد لگن

درد در طی آمیزش که دیسپارونی نیز خوانده می شود به دلیل شرایط متفاوتی که بسیاری از آنها در این مقاله بیان شد، ایجاد می شود.اغلب این مشکلات قابل درمانند.سایر علل آمیزش درناک , عفونتهای واژینال ویا لغزنده شدن ناکافی در طی آمیزش می باشند. گاهی هیچ توضیح پزشکی برای این درد وجود ندارد. در این موارد، مشاوره جنسی کمک کننده است. این درمانها می تواند تعارضات ذهنی فرد در مورد فعالیت جنسی و یا خاطره سواستفاده جنسی در گذشته را کاهش دهد.

دردهای لگنی مزمن

دردهای لگنی مزمن در ناحیه زیرناف شما رخ می هد و اغلب حدود شش ماه طول می کشد. این دردها ممکن است موجب اختلال در خواب ، شغل ویا روابط شما گردد. اولین قدم برای بازگشت به زندگی طبیعی، مراجعه به پزشک برای تشخیص علت آنست. اغلب شرایطی که در بالا مورد بحث قرار گرفت، به درمان به خوبی پاسخ می دهند. گاهی حتی پس از آزمایشهای بسیار علت درد لگنی ، ناشناخته می ماند اما باز هم دکتر شما می تواند به شما کمک کند تا زندگی راحتتری داشته باشید.

پس از مطالعه مقاله فوق شما را به خواندن مقاله ای با موضوع درمان و پیشگیری از پوکی استخوان دعوت می کنیم .


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آشنایی با عضلات پاآشنایی با عضلات پا

درد پاها می تواند ناشی از آسیب یا التهاب در عضلات پا باشد. در صورت آسیب دیدگی عضلات طب فیزیکی نقش مهمی در درمان و کاهش درد و بازیابی دامنه حرکتی دار ... ادامه مطلب

عارضه کیفوز یا گوژ پشتی چیست؟عارضه کیفوز یا گوژ پشتی چیست؟

کیفوز به عنوان خمیدگی ستون فقرات به اندازه 50 درجه یا بیشتر در اشعه ایکس تعریف می‌شود. ستون فقرات طبیعی می‌تواند از 20 تا 45 درجه خمیدگی نشان دهد. ... ادامه مطلب

اثر کفش طبی کودکان در رفع ناهنجاریهای پا؛ انواع، مزایا، قیمتاثر کفش طبی کودکان در رفع ناهنجاریهای پا؛ انواع، مزایا، قیمت

گاهی اوقات کودکان دچار ناهنجاریهایی در پا می شوند که یکی از راه های درمان این ناهنجاریها استفاده از کفش طبی می باشد. ... ادامه مطلب

ارتزهای ستون فقرات چه کاربردهایی دارند؟ارتزهای ستون فقرات چه کاربردهایی دارند؟

ارتزهای ستون فقرات سیستم‌ های مکانیکی هستند برای اعمال فشار خارجی در نقاط آناتومیکی تجویز می‌ شوند تا بی حرکت شده و ناهنجاری‌های ستون فقرات را ثابت ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465