درمان انحراف ستون فقرات
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ستون فقرات / بهترین ورزش در درمان دیسک گردن

بهترین ورزش در درمان دیسک گردن

مفصل گردن (ستون مهره های ناحیه گردن) ازمهره هایی تشکیل شده است که ازناحیه جمجمه تا ناحیه فوقانی استخوان ترسو (Torso) متمایل شده است. دیسک هایی که دربین مهره ها قرارگرفته نقش ضربه گیر را دربین استخوان ها ایفا می کند.استخوان ها، لیگامنت ها وماهیچه های گردن ازسر و حرکات آن پشتیبانی می کنند. هرگونه آسیب دیدگی،اختلال یا التهاب دراین مفصل می تواند باعث درد و سختی آن شود.اکثرآسیب دیدگی ها براثرحالت های ناصحیح یا استفاده بیش ازحد ازمفصل وساییدگی طبیعی مفصل ایجاد می شود در بعضی مواقع گردن درد براثرآسیب دیدگی های ناشی ازافتادن، برخوردهای ورزشی یا تصادف اتومبیل ایجاد می شود.

تخمین زده میشود که بیش از ۷۵% ما در مرحلهای از زندگی دچار گونهای گردن درد یا کمر درد خواهیم شد. اما خبر خوش این است که اکثر ما بدون نیاز به جراحی بهبود خواهیم یافت و معمولاً درمانهای محافظهکارانهای مانند فیزیوتراپی و ورزش دیسک کمر، ورزش دیسک گردن در مقایسه با جراحی نتیجه بهتری به دست میدهند. بیرون زدگی و پارگی دیسک یکی از علل درد کمر و گردن محسوب میشود.

دیسک گردن

حرکات کششی برای درمان دیسک گردن

این نوع حرکات جزیی از درمان غیر جراحی دیسک گردن محسوب می شود که توسط متخصص ورزش درمانی توصیه می شود.
1. ﮔﺮﺩﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﺭﺍﻣﯽ ﺑﻪ ﺑﻐﻞ ﺧﻢ ﮐﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺩﺳﺖ ﻧﻴﺰ ﻓﺸﺎﺭ ﺍﻧﺪﮐﯽ ﺑﺮﺍی ﺍﯾﺠﺎﺩ ﮐﺸﺶ ﺑﻬﺘﺮ ﻭﺍﺭﺩ ﮐﻨﻴﺪ، ۶ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﻣﮑﺚ ﮐﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﺍﻭﻟﻴﻪ ﺑﺮﮔﺮﺩﯾﺪ. ﺍﯾﻦ ﺣﺮﮐﺖ ﺭﺍ ﺑﺮﺍی ﻫﺮ ﺳﻤﺖ ۳ ﺑﺎﺭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﻴﺪ.
2. ﺳﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﻠﻮ ﺧﻢ ﮐﻨﻴﺪ ﺑﻪ ﻁﻮﺭی ﮐﻪ ﭼﺎﻧﻪ ﺗﺎﻥ ﺑﻪ ﻗﻔﺴﻪ ی ﺳﻴﻨﻪ ﺑﺮﺳﺪ، ﺑﺮﺍی ﺍﯾﺠﺎﺩ ﮐﺸﺶ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻴﺪ ﺑﺎ ﮐﻤﮏ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﺑﻪ ﺁﺭﺍﻣﯽ ﺍﺯ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﻓﺸﺎﺭ ﺍﻧﺪﮐﯽ ﻭﺍﺭﺩ ﮐﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﻗﻔﺴﻪ ﺳﻴﻨﻪ ﺧﻢ ﺷﻮﺩ. ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﮐﺸﺶ ﮐﺮﺩﯾﺪ ﺑﻪ ﻣﺪﺕ ۶ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﻣﮑﺚ ﮐﻨﻴﺪ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﺍﻭﻟﻴﻪ ﺑﺮﮔﺮﺩﯾﺪ. ﺍﯾﻦ ﺣﺮﮐﺖ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ۳ ﺑﺎﺭ ﺗﮑﺮﺍﺭ ﮐﻨﻴﺪ.
3. ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﻋﻀﻼﺕ ﮐﺘﻒ ﺗﺎﻥ ﺷﻞ ﻭ ﺭﯾﻠﮑﺲ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﺳﺮﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﯾﮏ ﻁﺮﻑ ﺑﭽﺮﺧﺎﻧﻴﺪ ﺗﺎ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﮐﺸﺶ ﺩﺭ ﮔﺮﺩﻥ ﮐﻨﻴﺪ. ﺑﻪ ﻁﻮﺭی ﮐﻪ ﻧﮕﺎﻫﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﺭﻭی ﮐﺘﻒ ﻭ ﺷﺎﻧﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ۶ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﻣﮑﺚ ﮐﻨﻴﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺣﺮﮐﺖ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﺑﺮﺍی ﻫﺮ ﻁﺮﻑ ۳ ﺑﺎﺭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﻴﺪ.
4. شانه هایتان را بالا برده و به گوشهایتان نزدیک کنید. ۵ ثانیه نگهداشته سبس آزاد نمائید.
5. شانه هایتان را به سمت عقب حرکت دهید به طوریکه کتف هایتان از بشت به یکدیگر نزدیک شوند.

صفحه اینستاگرام دکتر بیژن فروغ

تمرینات تقویتی در درمان دیسک گردن

1. ﯾﮏ ﺩﺳﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﯾﮏ ﻁﺮﻑ ﺳﺮﺗﺎﻥ ﺑﮕﺬﺍﺭﯾﺪ ﻭ ﺳﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺩﺳﺖ ﻓﺸﺎﺭ ﺩﻫﻴﺪ ﺍﻣﺎ ﺳﻌﯽ ﻧﮑﻨﻴﺪ ﺁﻥ ﺭﺍﻓﺸﺎﺭ ﺩﻫﻴﺪ. ﺭﻭی ﺍﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ ۱۰ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﮐﻨﻴﺪ. ﺍﯾﻦ ﺣﺮﮐﺖ ﺭﺍ ﺑﺮﺍی ﻫﺮ ﻁﺮﻑ ۳ ﺑﺎﺭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﻴﺪ.
2. ﮐﻒ ﺩﻭ ﺩﺳﺖ ﺭﺍ ﺭﻭی ﭘﻴﺸﺎﻧﻴﺘﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻴﺪ.ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺣﺎﻟﺖ ﻗﺒﻞ ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﺭ ﺭﻭ ﺑﻪ ﺟﻠﻮ ﻓﺸﺎﺭ ﻭﺍﺭﺩ ﮐﻨﻴﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﻧﻴﺰ ﺳﻌﯽ ﮐﻨﻴﺪ ﺳﺮ ﻭ ﺩﺳﺖ ﺣﺮﮐﺖ ﻧﮑﻨﺪ. ۱۰ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﻣﮑﺚ ﮐﻨﻴﺪ ﻭ ۳ ﺑﺎﺭ ﺗﮑﺮﺍﺭ ﮐﻨﻴﺪ.
3. ﺩﺳﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺑﺮ ﮐﻨﺎﺭ ﺳﺮﺗﺎﻥ ﺑﮕﺬﺍﺭﯾﺪ. ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻨﺒﺎﺭ ﺩﺳﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺷﺎﻧﻪ ﺑﭽﺮﺧﺎﻧﻴﺪ ﺑﻪ ﻁﻮﺭی ﮐﻪ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺑﺎﻻی ﮐﺘﻒ ﻭ ﺷﺎﻧﻪ ﺭﺍ ﺑﺒﻴﻨﻴﺪ ﺍﻣﺎ ﺣﺮﮐﺘﯽ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ. ۱۰ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﻣﮑﺚ ﮐﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﺮﺍی ﻫﺮ ﻁﺮﻑ ۳ ﺑﺎﺭ ﺗﮑﺮﺍﺭ ﮐﻨﻴﺪ.
4. ﺑﻪ ﻁﻮﺭ ﮐﺎﻣﻞ ﺑﻪ ﺩﯾﻮﺍﺭ ﺗﮑﻴﻪ ﺩﻫﻴﺪ، ﭼﺎﻧﻪ ﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺍﺧﻞ ﮐﺸﻴﺪﻩ ﻭ ﺳﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺩﯾﻮﺍﺭ ﻓﺸﺎﺭ ﺩﻫﻴﺪ. ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺭﻭی ﻋﻀﻼﺕ ﮔﺮﺩﻥ ﺑﺎﺷﺪ، ۱۰ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﻣﮑﺚ ﮐﻨﻴﺪ ﻭ ﺍﯾﻨﺒﺎﺭ ﻧﻴﺰ ﺣﺮﮐﺖ ﺭﺍ ۳ ﺑﺎﺭ ﺗﮑﺮﺍﺭ ﮐﻨﻴﺪ.
5. شانه ها و عضلات اطراف را تقویت نمائید. چرا که با افزایش قدرت و تحمل این عضلات فشار کمتری روی مهره و دیسک های بین مهره ای وارد می شود.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
صافی کف پا و روشهای درمان آنصافی کف پا و روشهای درمان آن

برخی افراد به طور مادرزادی دارای قوس کف پای کمی هستند که در اصطلاح آن ‌را صافی کف پا می‌نامند.صافی کف پا یکی از شایع‌ترین عارضه‌های مرتبط با پاها است.کف پا دارای قوس‌هایی است که مهم‌ترین آن، دو قوس طولی و عرضی پا است. ... ادامه مطلب

پروتز مصنوعی انگشت پا و دستپروتز مصنوعی انگشت پا و دست

پروتزها یا اندام‌ های مصنوعی توسط متخصصینی تحت عنوان پروتز ساز یا متخصص پروتز، طراحی و در قسمت مورد‌ نظر نصب می‌ شوند.هدف از کاشت پروتز ها، بهبودی در ظاهر و عملکرد بعد از قطع عضو می‌ باشد. ... ادامه مطلب

درمان و پیشگیری از پوکی استخواندرمان و پیشگیری از پوکی استخوان

تغذیه سالم و رژیم غذایی متعادل و غنی از کلسیم و ویتامین D یکی از راههای پیشگیری است. شیر، پنیر، ماست، سبزیها، میوهها، حبوبات و غذاهای دریایی به ویژه ماهی باید در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود. البته باید مراقب باشید تامین کلسیم مورد نیاز سبب افزایش مصرف چربی نشود. ... ادامه مطلب

اسکن کف پا و ضرورت آن جهت ساخت کفی طبیاسکن کف پا و ضرورت آن جهت ساخت کفی طبی

در چند سال اخیر، با پیشرفت تکنولوژی برای بررسی و معاینه دقیق تر پا، دستگاه هایی به نام اسکنرها به وجود آمدند. این اسکنرها با اسکن کردن کف پا اطلاعات جزئی و دقیقی را در مورد پا و شرایطی که با معاینه بالینی مشخص نمی‌شوند به ما می‌دهند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465