کفی طبی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کمر درد / سوالات رایج بیماران مبتلا به دیسک کمری

سوالات رایج بیماران مبتلا به دیسک کمری

1- آیا تمام بیماران مبتلا به ناراحتی ناشی از دیسک کمر باید جراحی شوند ؟

خیر.در مطالعات جهانی نشان داده شده که بیش از 95 درصد بیماران مبتلا به ناراحتی فتق دیسک کمر با روشهای طب فیزیکی و توانبخشی و به عبارتی درمانهای غیر جراحی بهبودی می یابند.

2- چه بیمارانی از ناراحتی فتق دیسک کمر باید تحت جراحی قرار گیرند ؟

بیمارانی که مبتلا به چند علامت هستند باید جراحی شوند .این چند علامت تحت عنوان پرچم قرمز شناخته می شوندکه شامل این علائم می باشد:

بیمارانیکه کنترل ادرار و مدفوع خود را از دست می دهند.بیمارانیکه دچار فلج و ضعف پیشرونده عضلات می شوند یعنی روز به روز علائم تشدید می یابد و مرتبا به عضلات ضعیف شده اضافه می شود بعنوان مثال انگشت پا ضعیف شده و در روز بعد قادر به بالا آوردن مچ پا نمی باشد و در روز های بعد روی پنجه نما تواند بایستد.

در صورتیکه بیمار با روشهای طب فیزیکی و غیر جراحی درمان شود ولی شدت درد طی گذشت یکماه تشدید یابد و غیر قابل تحمل باشد. در موارد دیگر جراحی لزوم ندارد

3- جراحی دیسک با روش بسته یعنی چه ؟

اخیرا متداول شده که روشهای نسبتاغیر تهاجمی را که جراحی نیستند و در طبقه بندی روشهای غیر جراحی هم نیستند و در اصطلاح جهانی به عنوان روشهای نیمه تهاجمی و یا کمتر تهاجمی می شناسند با جراحی بسته شناسایی می کنند .روشهای جراحی بعنوان روشهای تهاجمی شناسایی می شوند.

دیسک کمری

روشهای کمتر تهاجمی به روشهای استفاده از لیزر،یا امواج رادیو فرکانس،یا استفاده از سرمای زیاد و یا گرمای زیاد برای درمان فتق دیسک کمری اطلاق می گردد. در این روشها با استفاده از رادیوگرافی پرتابل با نام C-Arm محل دیسک صدمه دیده و ریشه عصب تحت فشار مشاهده می گردد و در محل مورد نظر با استفاده از امواج نامبرده محل مورد نظر تحت درمان قرار می گیرد این روش ها را در جامعه ما بعنوان جراحی بسته می شناسند که غلط مصطلح است این روشها به هیچ وجه جراحی نیستند.

4- چه زمانی از روشهای کمتر تهاجمی ( به اصطلاح غلط جراحی بسته ) برای درمان فتق دیسک کمر می توان کمک گرفت ؟

این روشها ما بین روشهای جراحی و غیر جراحی قرار دارند و موارد استفاده از آن زمانیست که بیمار به روشهای غیر جراحی جواب ندهد و شرایط لازم را برای جراحی ندارد .این روشها بسیار ساده هستند و فرصتی به بیماران داده می شود که اگر با روشهای غیر جراحی بهبودی نیافتند از این روشها استفاده نمایند. هشدار اینکه این روشها به هیچ وجه قدم اول در درمان فتق دیسک کمری نبوده و جایگزین روشهای غیر جراحی نخواهند شد و بیمار فتق دیسک کمر حتی در صورت الستفاده از این روشها باید از طریق روشهای غیر جراحی نیز درمان شود.

5- چه متخصصی روشهای به اصطلاح جراحی بسته یا روشهای کمتر تهاجمی را انجام میدهند ؟

متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی و متخصصین فلوشیپ درد مجاز به انجام روشهای کمتر تهاجمی یا جراحی بسته هستند.این روش توسط متخصصین طب فیزیکی در بیمارستان فیروزگر تهران بقیه ا...ومدرس در تهاران در حال انجام است.

آدرس اینستاگرام دکتر بیژن فروغ

چه مدت باید کمر بند طبی بسته شود و در چه زمانی ؟

کمر بند طبی برای کاهش فشار دیسک کمری و حمایت از بافت اطراف دیسک تجویز می گردد کمر بند در موارد معمولی دیسک فنر دار خواهد بود و نباید از انواخ سفت و سخت کمر بند طبی استفاده شود .حداکثر سه هفته و در طول روز بسته شود.مدت استفاده از کمربند هر چه کمتر باشد بهتر است.

پس از مطالعه مقاله فوق شما را به خواندن مقاله ای تحت عنوان درمان سر درد عصبی و میگرن در کلینیک طب فیزیکی دعوت می کنیم .


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
شایعترین علل درد شانه و کتفشایعترین علل درد شانه و کتف

اگر علت درد شانه و کتف به موقع تشخیص داده و درمان شود، اغلب ممکن است به برطرف کردن یا کاهش چشمگیر درد در شانه کمک کند. ... ادامه مطلب

قفل شدن زانو به چه وضعیتی گفته می شود؟قفل شدن زانو به چه وضعیتی گفته می شود؟

زانوها به دلیل اینکه معمولاً وزن بدن را تحمل می کنند، ممکن است بیشتر دچار آسیب و درد شوند که این آسیب ها انواع مختلفی دارند. یکی از اتفاقات رایجی که م ... ادامه مطلب

مراحل ساخت پروتزمراحل ساخت پروتز

ساخت اندام مصنوعی کاری بسیار تخصصی است و بیماران برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن حتماً می بایست به مراکز معتبر و مجهز در این زمینه مراجعه فرمایند. ... ادامه مطلب

آیا شکستن قولنج انگشتان دست باعث آرتروز می شود؟آیا شکستن قولنج انگشتان دست باعث آرتروز می شود؟

مام مفاصل بدن انسان توسط نوعی کپسول که حاوی مایع سینوویال و گازهای مختلف است به هم متصل می شوند. این کپسول وظیفه روان سازی تمام مفاصل را بر عهده دارد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465